sikkermail


OBS!. Emnet har fået sin egen hjemmeside: www.dansk-sikkermail.dk


Al kommunikation med det offentlige skal foregå digitalt og fortrolige oplysninger skal sendes krypteret. kan din virksomhed håndtere det?

Almindelig e-mail er ikke en sikker kanal for udveksling af fortrolig information eller personfølsomme data. Ved kommunikation med offentlige myndigheder er der direkte forbud mod at sende e-mails, der indeholder fortrolige oplysninger, medmindre det sker via brug af sikker e-mail - såkaldt "sikkermail".

Sikkermail er nødvendig for alle virksomheder, der samarbejder med kommuner og øvrige myndigheder, når der skal udveksles fortrolige eller personfølsomme oplysninger på en lige så enkel måde som al anden e-mail.

Private botilbud, plejefamilier og øvrige private tilbud under Serviceloven, fysioterapeuter, psykologer, speciallæger mv.. Store og små virksomheder skal bruge sikkermail.

Disse krypterede mails er signeret via en officiel virksomhedssignatur  eller en medarbejdersignatur fra NemID og fungerer nøjagtig som enhver anden person- til person e-mail. Læs hvordan i afsnittet "om certifikater og krypteringsnøgler"

Har du kun brug for at sende sikkermail, kan du nøjes med den gratis medarbejdersignatur. Skal du også modtage sikkermail fra det offentlige, skal du *generelt have en virksomhedssignatur.

Det specielle er, at disse krypterede sikkermails passerer en speciel "Gateway", som fuldautomatisk tjekker og udveksler certifikater i NemId's database. Dette system er Det Offentlige Danmarks officielle standard. Her kan du tjekke om en e-mail adresse er sikkermail, læse og downloade certifikatet, der ligger bag signaturen.

Almindeligvis er sikkermail omfattende løsninger, som primært er beregenet til lidt større viksomheder med egen it-afdeling eller tilknyttede konsulenter. Systemet kan være ret kompliceret at sætte op på virksomhedernes egen "banehalvdel". Derfor har de små virksomheder, der måske kun har brug for én sikkermail adresse, hidtil været lidt "ladt i stikken", som der er udbydere, der end ikke leverer under 5 stk. sikkermail adresser ad gangen.

Vi ved, at mange små virksomheder kun har brug for en enkelt sikkermail adresse og ikke har ressourcer til hverken selv at klare det tekniske eller bidrage med det. Derfor har Birchs i samarbejde med Timengo udviklet en "nøglefærdig" pakkeløsning, som gør, at din virksomhed kun behøver at gøre 2 ting selv:

1. Ringe til Birchs på tlf. 4113 0224 eller udfylde vores kontaktformular, så kontakter vi efterfølgende dig.

Vi tager en snak om din virksomheds behov, nuværende e-mailløsning og finder sammen den mest hensigtsmæssige løsning.

2. Bestille et virksomhedscertifikat ved. login på medarbejdersignatur.dk  

Herefter sørger vi for resten og senest et par hverdage efter bestilling, kan din virksomhed udveksle personfølsomme og fortrolige oplysninger direkte med kommuners og øvrige myndigheders personale nemt og enkelt.

Læs mere om virksomhedssignatur

*Nogle kommuner sender sikkermails til medarbejdersignaturer, andre "white-lister" medarbejdersignaturer. Så det kan betale sig at undersøge kravene hos de kommuner, som din virksomhed samarbejder med.

  • Priser

    Kontakt os venligst for priser og leveringsaftaler

  • Teknisk: Hvad skal der til for at sende og modtage sikkermail?

    Alt teknisk kører i "skyen". Derfor skal du i princippet kun have en internetopkoblet pc, mac, eller Tablet.

    Sikkermail er baseret på Microsoft Exchange, der kan tilgås fra enhver browser ved hjælp af en internetadresse, brugernavn og kodeord.

    Mailkontoen kan som alle andre, nemt oprettes i alle nyere versioner af Microsoft Outlook samt Apple Mail og er 100% kompartibel med Office365.

  • Teknisk: Om certifikater og krypteringsnøgler - hvis du vil vide noget om det.

    Et certifikat har to nøgler. En privat nøgle og en offentlig nøgle. De to nøgler er et par, og kun præcis de to nøgler kan danne det resultat, der skal til for at f.eks. læse en e-mail.

    Når A sender en sikkermail til bruger B krypterer A e-mailen med B's offentlige nøgle, som han henter hos certifikatudstederen, som i Danmark næsten altid er Nets/DanID.

    Da den eneste anden nøgle der passer til den offentlige nøgle, er B's private nøgle er det nu kun B, der kan åbne og læse mailen. Man kan også sige, at den offentlige nøgle nu bliver låsen, og den private nøgle, er den eneste der kan låse den op.

    Når bruger B skriver tilbage til bruger A, bliver denne mail nu krypteret med A's offentlige nøgle, og kan altså kun læses af A, der har den private nøgle.

    Sikkermail er altså e-mail, men en type e-mail hvor ingen andre end den korrekte modtager, kan læse mailen. Det betyder, at man kan sende fortrolige oplysninger med en almindelig e-mail, som er et hurtigt og pålideligt leverancesystem.

    Det er ovenstående proces, som Sikkermail fuldautomatiserer.

    Ja. Det er kompliceret og det er den resterende del af teknologien også. Så kompliceret at selv it-teknikere med mange år på bagen, klør sig i nakken.  Men det er det ikke for dig og din virksomhed, som bare skal bruge teknologien til at gøre hverdagen nemmere.

Vil du vide mere:

Ring 4113 0224 eller

GÅ TIL VORES KONTAKTFORMULAR 

BIRCHS IT-Service 
Stengade 48D, 1. • 3000 • Helsingør
4113 0224     Skype

trustpilot